perjantai 27. elokuuta 2010

c'est pas grave!

Tänään on ollu tosi hyvä ilma, lukuunottamatta äskeistä kaatosadetta :)  Marie ja sen kaveri yritti houkutella mua uima-altaaseen, mut kieltäydyin kohteliaasti ja uimisen sijaan fiilistelin omassa huoneessa mun loistavaa elämäntilannetta kuunnellen mm. eppuja ja smg:tä! Tää mun onnellisuus toivottavasti jatkuu vielä sittekkin ku mun todelliset työt alkaa... nythän mä siis oon vaan lomaillu täällä perheen lasten kanssa ja saanu ruuanki valmiina pöytään  C: ens keskiviikkona tai no ihan oikeesti oikeesti torstaina mulla sit alkaa arki, ku lapset menee kouluun.
     Käytiin aamulla Valérien kans läpi mulle kuuluvat askareet, eikä ne ollu ollenkaan niin pahat ku mä olin kuvitellu. Tottakai mä aika paljon joudun tekemään, mut yhelle päivälle ei ikinä oo kauheen paljo, varsinkaan niille päiville ku mulla on kielikoulua, nii sit mulla on hyvin aikaa jäädä hengaileen pariisiin ennen ku mun pitää tulla Marien kans kotiin. Mulle myös opetettiin leipäkoneen käyttö ja muuta hyödyllistä :)  Sitte me myös käytiin Valérien kanssa hölkkäämässä metsässä. Olin yllättyny siitä kuinka helposti jaksoin juosta 45minuuttia, ehkä mä en sittenkään oo ihan rapakunnossa ja ehkä sittenki ratsastuksesta on jotain hyötyä, sillä Valérie läähätti enemmän ku minä :D Nii ja tosiaan käytiin juoksemassa metsässä...  me ajettiin autolla ensin metsän parkkipaikalle. Metsän edustalla on siis monia eri parkkipaikkoja. HAH! ja siellä metsässä meni semmosa ihan kunnon teitä, semmosia mitä suomessa kutsutaan pururadoiksi :) no mut se oli forêt francais!  
   Lenkin jälkeen me syötiin lounasta, riisitonnikalasalaattia. Päivällä en oikeestaan tehny mitään erikoista :) Mun ois tosin ilmeisesti pitäny pestä koneellinen pyykkiä... mut Valérie oli kertonu sen mulle kai eilen, enkä mä ehkä ollu ihan ymmärtäny. noo-o c'est pas grave :D ...nii ja mun piti myös viedä roskat kadun varteen ku tänään tultiin hakemaan le poubelle rouge (=roskis punainen, roskajärjestelmä on täällä vähä outo), mut ku olin menossa sitä tekemään ni huomasin et joku oli jo tehny sen, eli en todellakaan tehny tänään mitään hyödyllistä!
   Illalliseksi syötiin lohta ja kasviksia, tietty kaikkien alkusalaattien ja jälkiruokajuustojen ja hedelmien kera. Tänään maistoin taas jotain uusia juustoja <3 ne kaikki on niiiin hyviä et voisin syödä niitä vaikka kuinka paljon... se on tavallaan tosi hyvä et niitä syödään jälkiruuaksi, koska sillon maha on jo melko täynnä, nii ei niitä kuitenkaan kauheena jaksa mättää ja eipähän tuu sitte syötyä liikaa! ja siis täällä sitä itse pääruokaa ei ees syödä kauheen paljon vaan yhessä alku-, pää- ja jälkiruoka on sama määrä ku mikä suomessa vedetään sitä pääruokaa. vaikka se kuulostaa paljolta ni en mä täällä oo vielä kertaakaan ollu sillain ähkyssä niinku esim. suomessa jos syödään jotain hyvää ruokaa ni kyllähän sitä kieltäämättä tulee ahmittua aika paljon :D  
     Mä muuten sain Valérielta heti ekana päivänä yhen tosi hyödyllisen kirjan, sieltä löytyy ranskaksi taivutusohjeet kaikille verbeille kaikissa aikamuodoissa ja persoonissa yms. se on tosi hyödyllinen varmasti tulevaisuudessaki :) ...nii ja sain myös toisenki pikkukirjan, jossa on kerrottu pariisista arrondissementeittäin, siitäki on varmasti hyötyä, sitte ku pääsen kunnolla seikkaileen pariisiin. Huomenna muuten on seikkailu numero une, kun me Sereinan, Saran, Satun ja Heidin kanssa mennään tutustumaan pariisiin. Suunnitelmia ei pariisi-visiitille oikeestaan muuten oo ku, että me Sereinan kanssa lähetään täältä meiän kaupungista junalla kohti pariisia 14.03 ja kolmelta meidän pitäis olla eiffeltornilla tapaamassa muut tytöt! Huomisesta tulee varmasti mukava päivä, alors...

  à demain mes amis :)


  
    

 

1 kommentti: