keskiviikko 5. tammikuuta 2011

kielimiehiä

Nousin vähä ennen yhdeksää ja kiersin aukaisemassa ikkunaluukut keittiöstä, tv-huoneesta ja takkahuoneesta,  keräsin pyyhkeet lasten kylppäreistä ja keittiöstä ja laitoin ne koneeseen, tyhjensin astianpesukoneen ja aloin tehä itselleni aamiaista. Luulin että mulla ois ollu ruisleipää pakkasessa, mutta en ainakaan löytäny sitä joten tyydyin syömään kaurahiutalemaitopuuroa ja juomaan teetä.  Aamiasella Valérie selitti mulle sen ja lasten päiväohjelman, tänään mulla jopa jäi mieleen, mitä mulle puhuttiin, koska olin ollu hereillä jo yli tunnin. Usein käy niin, että Valérie selittää mulle koko päivän 6 ihmiset suunnitelmat heti ku mä oon heränny, ja kappas vaan en muista niistä mitään enää puolen tunnin kuluttua. Hups. Toivon sitte vaan ettei se oo kertonu mitään kovin tärkeetä :D 
      Aamiaisen jälkeen jatkoin reippailua, pesin lasten kylppärit ja yläkerran vessanki, (koska siivooja ei oo käyny moneen viikkoon), vaihdoin yhdet lakanat ja luutusin keittiön lattian. Viikkailin myös vähän pyykkejä ja vein ne sitte lasten huoneisiin. Saatuani kaiken edellä mainitun tehtyä jaksoin vihdoin ja viimein viikata omatki vaatteeni kaappiin, viimeyönä ku oli vähä vaikea nukkua ku puolet sängystä oli peittyny mun vaatteista... Lounaaksi laitoin tänään tomaatti-charlotte-avokadosalaattia, kalaa, herne-herigovertswokkia ja tillijuqurttikastiketta. Lounaan jälkeen siivosin keittiön ja purin ruokaostokset ja vein vielä pyyhkeet takasi kylppäreihin ja sitte olinki valmis rojahtamaan sängyn pohjalle laiskottelemaan :) 
       Tsillailin (=makasin sängyllä koneen kans) jonku 4 tuntia, katsoin mm. ruohometsän kansaa ja myös vähä matkaa Henkien kätkemää. Piirretty-päivä siis! Oli ihan hauska vaan laiskotella iltapäivä, mutta huomenna tarvitten jo kyllä jotain actioniä! Samalla kun laitoin päivällistä kuulustelin Marielta englannin verbejä ja latinan sanoja :D opin ainaki yhden sanan ulkoa (sen helpoimman); templum,templum,templum, templi,templo,templo, templa,templa,templa, templarus,templis,templis.... vai meiniköhän se ees noin...osaan siis latinaa. Tosta on varmasti hyötyä esim työhaastattelussa... Joo ja siis kaikille eri sanoille oli siis joku kiva pikku laulu, ja arvatkaapa vaan mitä mulla nyt soi päässä... argh!! no ainaki Marie oppi ne :D nii ja enkun verbeillekki oli kaikille joku oma laulu.... Ruokana meillä ei kuitenkaan ollut mitään latinalaista eikä englantilaistakaan, vaan ihan salaattia, perunoita ja uunilohta.
       Nii ja asiasta viidenteen, täällä on nyt tän alkuviikon ollu koko ajan pari astetta plussan puolella, (maanantaina tais olla jopa +7)  öisin on ollu vähä pakkasta. Eilen hostpapan tullessa kotiin, se voivotteli kuinka kylmää ulkona on... ja taas kun mä olin hakemassa Marieta muskarista ni jäin mielelläni odottelemaan koulun pihalle sen sijaan, että oisin menny eteiseen, niinku normaalisti, koska ulkona tuntu mukavan lämpimältä. Koko perhe on myös ollut ihan kauhuissaan ku oon kertonu et suomessa oli -30 astetta joinan päivinä nyt jouluna... Kulttuurieroja :D Mutta se on oikeesta jännä miten ennen joulua hytisin kylmyydestä näillä plussakeleilläkin, mutta nyt suomen pakkasten karaistamana, samat ilmat tuntuu melkeen jo keväisen lämpimiltä. Ikkunaluukkujani aukoessa tänään, mu ei ollenkaa palellu, pän vastoin ikkunasta puhalsi miellyttävä melkeen lämmin tuuli. Kohta se kevät tulee :)
         Illalla myöhään käytiin vielä reippailemassa ulkona Rauskun kans sateesta huolimatta :) Olipa mukava pitkästä aikaa nähdä kalaa ja juoruta! Hurjan urheilusuorituksen jälkeen datailin sitte vielä vähä, mun uudella über nopeella netillä. Mun huoneeseen oli siis joululoman aikana ilmestyny pieni musta aparaatti, joka on taikonut mun internet-yhteyden kahdesta pykälästä viiteen :) Huippua, nyt ei ehkä tarvi datailla niin paljo ku kone toimii nopeempaa vai miten se menikään...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti