keskiviikko 27. lokakuuta 2010

perunateatteri

Aamu meni laiskotellessa. Aloin tehä keskiviikon kotitöitä joskus 11 aikaan ja suoriuduinki niistä tavalliseen tapaani melko nopeesti. Puolen päivän maissa aloin laittamaan Valérien kans lounasta, joka tänään oli perunoita, kalaa ja jotain ihmeellistä, ehkä kaalta. Ja tosiaan cocotte minute kärsi taas tänään vähä (=palo pohjaan) koska mun ja Valérien yhteistyössä oli ilmeisesti tapahtunut hetkellinen informaatiokatkos. Mä siis oli laittanu perunat kattilaan ja kattilan liedelle, mutten vielä levyä päälle. Valérie sitte kysy et voiko se laittaa levyn päälle ja mä sanoin et joo... noo sitte ku ajastin piippas et perunat on valmiita, huomas Valérie että kansi oli ollu auki, ja tokihan höyrykattila ei toimi ihan tavalliseen tapaansa jos se höyry pääsee sieltä kattilasta ulos. Nou hätä (vaikka tiettyhän Valérie sai sen mun vialta kuulostaan ja ehkä se oliki, tai ehkä ei) Valérie laitto sitte kattilan kannen kiinni ja uusi yritys. Kun taas ajastin soi, nii Valérie iloksensa huomas, että vesi oli loppunu kattilasta ja kattilan pohja oli naamioitunu mustaksi. Hups vaan! Ja tokihan se taas oli mun vika: "Voi ei Eve, sä oot laittanu tänne ihan liian vähän vettä, voivoivoivoi, cocotti parkaa" Tokihan mun ois pitäny käydä tarkastamassa veden määrä, ennen ku Valérie laittaa perunat uudelleen tulelle. Ihan itsestäänselvyyshän se nyt on. Vesi oli siis haihtunu sieltä epäonnistuneen keittoyrityksen aikana olemattomiin....
        Kaiken perunoiden ja cocotten aiheuttaman ärsytyksen lisäksi sain myös lisä aihetta olla ärsyyntyny, ku mulle yritettiin salasyöttää kinkkua... Kysyin tosiaan että oliko siinä kaali?hössäkässä lihaa ja mulle sanottiin et ei. No otin sitä sitte reippaasti lautaselleni ja aloin popsia tyytyväisenä.... ja ilokseni huomasin että lardonin palasiahan siellä kaalien seassa piileskelee. Ja Valérie sitte sanoki et joo ei siinä oo ku lardonia, eli kinkkua/pekonia. Eihän se ole lihaa!!! Musta on tosi kiva ku näiden käsitys siitä, että on kasvisyöjä, on se, että syö samaa ruokaa ku muut, mutta jättää lihat lautasen reunalle (tai no tän perheen tapaan sujauttaa naapurin lautaselle, mitään ruokaahan ei heitetä hukkaan!) Kiitän onneani siitä et teen ite täällä viikolla ruoat ja viikonloppusin en pahemmin tän perheen kans aterioi...  Mun ärsytystaso oli hyvin korkealla lounaan aikoihin, mutta laantu onneks sitte iltapäivällä ku sain rauhassa datailla ja viettää aikaa rauhassa yksin, ilman häiriötekijöitä.
        Käytiin sitte pikasesti lenkillä Rebekkan ja Valérien kanssa iltapäivällä. Puolen tunnin hölkkälenkin ja suihkun jälkeen aloinki sitte jo tekeen ruokaa, koska koko perhe (lukuunottamatta mua) oli lähdössä pariisiin teatteriin, ni syötiin jo ennen seittemää. Laitoin tänään salaattia, jauhelihakastiketta ja pastaa. Tein kerranki vähä erilaista jauhelihakastiketta mihin nää on tottunu, elikkä siis pelkän tomaattijauhelihasipulisoosin sijaan, tein ruskeakastikkeen ja lisäsin siihen sitte kypsennetyt jauhelihat ja sipulit ja mausteet (ja tietty vähän creme fraicheä :F). Itelle tein roqueforte-juusto (=homejuusto) tomaattikastikkeen. Oli erittäin hyvää ja lihaversioki sai melkosia kehuja. Oon aikaa ylpee siitä et nää tykkää mun tekemistä liharuuista, koska suurimman osan niistä lohdin ilman ohjeita ja maustan tyylillä 'joka purkista vähäsen' ja enkä tosiaan maista ikinä niitä, koska en ite syö lihaa :D  Ruokailun jälkeen talo tyhjeni, ku koko lössi lähti teatteriin ja kutsuinki sitte Rauskun kattomaan leffaa. ...ja mitäpä olisikaan elokuva ilman mässäilyruokaa, joten käytiin sitte kaupasta hakemassa "vähä" syömistä :D) ja katottiin Annie Hall leffa. Se oli outo, mutta tosi hyvä. Ehkä ensimmäinen mun kattoma leffa, josta tuli heti semmonen fiilis, et tän mä aioin kattoo uudetaan. Mietin itseasiassa jo et voisin kattoa sen uuestaan vaikka viikonloppuna ku lähetään lomaileen Normandiaan.  
        Ennen ku noi muut kerkee tulla kotiin sieltä teatterista ni voisin paeta alakertaa, ettei mun tartte enää näin yöllä käydä mitään syvällisiä keskusteluja jostain teatteriesityksestä.... ja koska sovittiin Roosan kanssa että nähdään aamulla 10ltä asemalla (muistaakohan Rausku herätä...??tai minä?) ja lähetään Pariisiin, ni vois olla hyvä että nukkusin vähäsen ennen sitä, koska mun vajotustaso on päässy jo muutenki nousemaan vähä turhan korkeelle, koska en oo saanu nauttia Mäyrän seurasta moneen monituiseen päivään... nii siis ehkä parempi et meen nukkuun, ettei Rauskun tartte huomenna viettää koko päivää ihan kauheen huonossa seurassa :P  unia <3 
        

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti